23 Mayıs 2011 Pazartesi

Nuri Bilge Ceylan / Cannes'in Gözbebeği


Bir gün otobüsle,  film posterlerinin duvara asılı olduğu bir caddeden geçtik. Bir filmin afişini çok beğendim. Dönüşte o caddede indim ve sordum. Nuri Bilge Ceylan'ın '' Uzak '' filminin afişiymiş, hemen satın aldım. '' Nuri Bilge Ceylan '' adıyla tanışmış oldum. Araştırmaya başladım filmlerini ve tüm afişleri almak istedim. Bu defa da '' Dünyayı Kurtaran Adam '' adında bir dükkan varmış. Orayı keşfettim. Oradan eski dergileri ve film afişlerini tedarik etmeye başlamıştım. Nuri Bilge Ceylan'ın bütün filmlerinin afişlerini o dükkanda bulabildim.


Nuri Bilge Ceylan'ın film macerası, '' Koza'' ile başlıyor. İlerleyen zamanlarda bu kozadan birçok kelebek çıktı. Kendine özgü kadrajı ve sinemadaki sadeliğiyle ön plana çıkmayı başardı. Özellikle '' Kasaba '' filminin senaryosunu alıp okuduğumda  ne denli bir özgünlüğü olduğunu algıladım. Çekim tekniklerine ve oturma planına  kadar derinlemesine not almış.


Koza adlı kısa filmiyle, Cannes Uluslararası Kısa Film yarışmasına katıldı. İlk uzun metrajlı filmi Kasaba'dır. Pastoral türde bir yapıttır. Nuri Bilge Ceylan'ın Cannes 'daki ilk başarısı, Uzak filmidir. Kendisine '' Büyük Jüri Ödülü '' nü getirmiştir. Ayrıca filmin başrol oyuncuları  Muzaffer Özdemir ve Mehmet Emin Toprak, '' En İyi Erkek Oyuncu '' ödülüne layık görülmüştür.


Nuri Bilge Ceylan'ın İklimler adındaki uzun metrajlı filmi, Cannes Film Festivali'nin  yarışma bölümüne kabul edilmiş.Görüntü yönetmenliğini kendisinin üstlenmediği filmde Nuri Bilge, eşiyle birlikte kamera karşısına geçti. Üç farklı ruhun aynı bedende yaşama çabasını anlattığı '' Üç Maymun '' adlı filmi, Cannes Film Festivali'nde Ceylan' a '' En İyi Yönetmen Ödülü '' nü  kazandırdı.


Nuri Bilge Ceylan şimdi de  yapımcılığını Zeynep Özbatur Atakan'ın üstlendiği, Taner Birsel ve Yılmaz Erdoğan'ın başrollerini paylaştığı  '' Bir Zamanlar Anadolu'da '' filmiyle karşımızda. Bosna Hersek - Türkiye ortak yapımı olan filmin görüntü yönetmeni Gökhan Tiryaki. Geçtiğimiz haftasonu gerçekleşen 64. Cannes Film Festivali'nde Ceylan, '' Bir Zamanlar Anadolu'da '' filmiyle  '' Büyük Jüri Ödülü '' nü kazandı.


Bir Zamanlar Anadolu'da filminin fragmanı:
  


  ( Bu seneki Cannes Film Festivali'nde ayrıca '' İstanbul Film Festivali '' de tanıtıldı.)
 
  Nuri Bilge Ceylan'ın filmleri :
 
  Koza ( 1996 )
 
  Kasaba ( 1997 )

  Mayıs Sıkıntısı ( 1999 )

  Uzak ( 2002 )

  İklimler ( 2006 )

  Üç Maymun ( 2008 )

  Bir Zamanlar Anadolu'da ( 2011 )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top